Procedura przeprowadzania kontroli przestrzegania zakazu spalania odpadów w paleniskach i przestrzegania przepisów Uchwały antysmogowej dla województwa śląskiego na terenie Gminy Wyry

§1
Podstawa prawna

− ustawa Prawo ochrony środowiska art. 379 ust.1, 2, art. 96a ust 1 pkt. 2, art. 332, art. 334, art. 363 ust. 1,

− Art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2023 r. poz. 1469 z późn. zm.),

− uchwala Sejmiku Województwa Śląskiego Nr VI/62/8/2023 z dnia 20 listopada 2023 r. w sprawie przyjęcia aktualizacji „Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego” przyjętego uchwałą Nr VI/21/12/2020 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 22 czerwca 2020 roku (Dz. Urz. Woj. Śląsk. Z 2023 r. poz. 8625),

− uchwała Sejmiku Województwa Śląskiego Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zwana uchwałą antysmogową (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2017 r. poz. 2624).

§2
Organ uprawniony do przeprowadzenia kontroli

Organem uprawnionym do przeprowadzenia kontroli na terenie nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu administracyjnym Gminy Wyry jest Wójt Gminy Wyry reprezentowany przez upoważnionych pracowników urzędu oraz funkcjonariuszy Straż Miejskiej Łaziska Górne.

§3
Przesłanki do wszczęcia kontroli

Bezpośrednimi przesłankami do przeprowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania uchwały antysmogowej i zakazu spalania odpadów są m.in.:

1. zgłoszenia dokonywane przez mieszkańców gminy przekazywane:
- bezpośrednio, drogą mailową, telefoniczną lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- za pośrednictwem aplikacja zone – zgłoś „kopciucha”,
2. własne obserwacje urzędników gminy;
3. brak odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości potwierdzony dokumentami będącymi w posiadaniu Urzędu Gminy w ramach systemu gospodarki odpadami.
4. uwzględnienie kontroli w harmonogramie kontroli planowych,
5. ogłoszenie stopnia zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza zgodnie z Planem działań krótkoterminowych, będącym częścią Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego.
6. analiza próbek dymu z komina w ramach oblotów terenu miasta dronem;
7. dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

§4
Podmioty upoważnione do przeprowadzenia kontroli

Wójt Gminy Wyry jako Organ kontrolujący upoważnia do przeprowadzenia kontroli:

1. Podległych pracowników Urzędu Gminy Wyry. Kontrolę należy przeprowadzać w minimum dwuosobowych składach,
2. Funkcjonariusze Straż Miejskiej Łaziska Górne, na podstawie zawartego porozumienia.

§5
Zakres upoważnienia

 

Osoby wskazane w §4 upoważnione są do podjęcia następujących działań:

1. wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem na teren nieruchomości w godzinach od 6.00 do 22.00;
2. przeprowadzania poboru prób paliwa i/lub popiołu lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych;
3. żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego;
4. żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich informacji mających związek z problematyką kontroli;
5. występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska.

§6
Zakres przedmiotowy kontroli

Zakres przedmiotowy kontroli stanowi przestrzeganie zakazu spalania odpadów w paleniskach oraz przestrzeganie uchwały antysmogowej w zakresie wykorzystywanych urządzeń grzewczych oraz stosowanych rodzajów paliw.

§7
Uprawnienia i obowiązki kontrolowanego

1. Kontrolowanym jest właściciel nieruchomości lub jej pełnoletni użytkownik lub inna osoba dorosła zamieszkująca nieruchomość.

2. Obowiązki kontrolowanego:

a) umożliwienie wstępu na teren posesji zgodnie z zapisami art. 379 ust. 3 prawa ochrony środowiska;
b) umożliwienie kontrolującemu przeprowadzenia poboru prób lub wykonania niezbędnych czynności kontrolnych;
c) okazanie na żądanie kontrolującego dokumentów mających związek z problematyką kontroli.

3. Prawa kontrolowanego:

a) uczestnictwo w prowadzonym postępowaniu na zasadach określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia,
b) wnoszenie zastrzeżeń oraz uwag wraz z uzasadnieniem do sporządzonego protokołu kontroli (art. 380 ust. 2 prawa ochrony środowiska),
c) odmowa podpisania protokołu oraz przedstawienie w terminie 7 dni swojego stanowisko na piśmie kontrolującemu.

§8
Przebieg kontroli

1. Członkowie Zespołu kontrolnego prowadzący kontrolę posiadają podczas kontroli aktualne upoważnienie do wykonywania czynności kontrolnych, udzielone przez Wójta Gminy Wyry.
2. Czynności kontrolne wykonywane są w obecności Kontrolowanego. W przypadku braku właściciela nieruchomości, jej pełnoletniego użytkownika lub innej osoby dorosłej zamieszkującej nieruchomość, zostaje to odnotowane w protokole, a kontrola przesunięta na inny termin.
3. Kontrolowany, zgodnie z art. 379 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, jest zobowiązany umożliwić przeprowadzenie kontroli.
4. Kontrolujący ma obowiązek pouczyć Kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach oraz uprawnieniach Kontrolującego do przeprowadzenia kontroli.
5. W przypadku, gdy Kontrolowany odmawia wpuszczenia członków Zespołu kontrolnego terenu  nieruchomości, obiektu lub ich części, a tym samym uniemożliwia przeprowadzenie kontroli – informację odnotowuje się w protokole. W powyższej sytuacji należy zwrócić się do lokalnego Komisariatu Policji o pomoc w prowadzeniu czynności kontrolnych.
6. Podczas kontroli sprawdzeniu podlegają:
a) urządzenia grzewcze (w szczególności kocioł, piec, kominek, koza), w zakresie:

  • klasy kotła (zgodność z normą PN-EN 303-5:2012 oraz rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe);
  • parametrów miejscowego ogrzewacza pomieszczeń (w tym m.in. piec, kominek, koza) z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe).

b) najbliższe otoczenie urządzenia grzewczego oraz jego otoczenie, w szczególności w zakresie obecności odpadów,
c) paliwo do celów grzewczych:

  • rodzaju stosowanego paliwa,
  • wilgotność drewna, za pomocą wilgotnościomierza, poprzez pomiar szczapy drewna;

d) dokumenty potwierdzające zakup paliwa do celów grzewczych i jego zgodność z uchwałą Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 roku Sejmiku Województwa w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2017 r. poz. 2624).) (świadectwo jakości paliwa stałego);
e) dokumentacja potwierdzająca zgodność urządzenia grzewczego z uchwałą Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 roku Sejmiku Województwa w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2017 r. poz. 2624).)

7. W przypadku stwierdzenia, że w urządzeniu grzewczym lub bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się odpady, które z dużym prawdopodobieństwem mogą być użyte jako materiał grzewczy, wykonuje się dokumentację fotograficzną.
8. Niezależnie od ustaleń co do zawartości paleniska i przygotowanego do spalenia materiału, z paleniska, popielnika lub innej części urządzenia grzewczego mogą zostać pobrane próbki popiołu celem przekazania ich do specjalistycznych badań laboratoryjnych.
9. Próbki popiołu pobiera się do naczyń zgodnych z wymaganiami akredytowanego laboratorium wykonującego badania. Pobranie popiołu następuje bezpośrednio lub pośrednio poprzez kwartowanie do naczynia poprzez zaczerpnięcie odpowiedniej ilości popiołu podbierakiem.
10. W przypadku stwierdzenia, ze  funkcjonujący kocioł nie spełnia wymogów określonych w uchwale antysmogowej, przekazuje się kontrolowanemu informację o ostatecznym terminie wymiany kotła.
11. Podczas kontroli można udzielić informacji dotyczącej możliwości dofinansowania do wymiany kotła i dyżurów Ekodoradcy.
12. Kontrola może być prowadzona na urządzeniu dostarczonym przez GUNB.
13. Podczas kontroli należy poinformować Kontrolowanego o obowiązkach wynikających z przepisów prawnych wprowadzających Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (np. obowiązku złożenia deklaracji o źródłach ciepła).
14. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół, który podpisują kontrolujący oraz Kontrolowany. Do protokołu kontrolowany może wnieść zastrzeżenia i uwagi wraz z uzasadnieniem. Dokumentacja fotograficzna stwierdzonych nieprawidłowości stanowi załącznik do protokołu i dostępna jest do wglądu na żądanie kontrolowanego w siedzibie Organu. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kontrolowany. Odmowa podpisania protokołu przez kontrolowanego lub osobę go reprezentującą skutkuje umieszczeniem tej informacji w protokole, a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić swoje stanowisko na piśmie.
15. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zamieszcza się je w protokole. W protokole zamieszcza się również uwagi i zastrzeżenia oraz termin rekontroli.
16. Kontrola może odbywać się w asyście Policji na podstawie porozumienia z Policją.
17. Nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli wymagają podjęcia przez Zespół kontrolujący czynności w celu zastosowania sankcji przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa.

Załącznik: