BITWA WYRSKA – BÓJ O GOSTYŃ 2018
19 maja 2018 r. (sobota)
Gostyń, ul. Tęczowa
Rejon Pomnika Pamięci Żołnierzy Września 1939 r.
oraz Schronu Bojowego „Sowiniec”
Gmina Wyry od 13 lat organizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „PRO FORTALICIUM”,imprezę kulturalno-oświatową pn.„Bitwa Wyrska”.
W dniu 19 maja 2018 roku będzie miała miejsce już XIV edycja inscenizacji „Bitwy Wyrskiej - Bój o Gostyń” przy udziale około 200 młodych rekonstruktorów z całej Polski, broni i pojazdów z okresu II wojny światowej oraz efektów pirotechnicznych. Rekonstrukcja p.n. „Bitwa Wyrska” jest upamiętnieniem zapomnianych przez historię, a wygranych przez Polaków walk z najeźdźcą hitlerowskim toczących się w dniach 1-3 września 1939 r. w obrębie miejscowości Wyry i Gostyń na Śląsku. Widowisko będzie miało na celu zaprezentowanie szerokiej publiczności lekcji „żywej historii”, która mamy nadzieję, że zwłaszcza w młodym pokoleniu obudzi ducha patriotyzmu i zainteresowanie historią.
Inscenizacji będzie towarzyszył „Piknik Forteczny”, podczas którego całe rodziny będą mogły skorzystać z części gastronomicznej, stoisk handlowo-militarnych ,wystaw sprzętu Wojska Polskiego, poznać osobiście członków grup rekonstrukcji historycznej, ich umundurowanie, sprzęt oraz zwiedzić odrestaurowany polski schron bojowy „Sowiniec” z 1939 r.
Podczas pikniku odbędzie się również pokaz Szkoły Sztuk i Sportów Walki „Wojownik”, występ zespołu Krystynki z Łazisk Średnich wraz z zespołem OPTIMA w programie artystycznym „Na żołnierska nutę” oraz koncert zespołu „Oberschlesien”.
Na zakończenie pikniku fortecznego zagra muzyka rozrywkowa w wykonaniu zespołu
Top Musix.
„Bitwa Wyrska” jest jedyną, tak dużą imprezą medialną w naszym województwie!
Patronat medialny obejmują: portale internetowe, gazety regionalne, czasopisma branżowe ogólnopolskie, rozgłośnie radiowe oraz telewizja regionalna jak również miesięcznik samorządowy „Wicie”. W 2017 r. rotacyjnie uczestniczyło w „Bitwie Wyrskiej” ponad 5 000 widzów, a więc i w tym roku przewidujemy tak dużą liczbę uczestników.
Serdecznie zapraszamy!