Edukacja w każdym wieku szansą na rozwój mieszkańców Gminy Wyry
Okres realizacji: 2009 – 2010
Program: Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013; Priorytet: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach; Działanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich
Wartość projektu: 26 485,08 zł
Finansowanie:
- 22 512,32 zł – środki Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013
- 3 972,76 zł – środki pochodzące z Budżetu Państwa
Opis projektu:
Gmina Wyry od listopada 2009 roku do maja 2010 roku realizowała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013, projekt konkursowy „ EDUKACJA W KAŻDYM WIEKU SZANSĄ NA ROZWÓJ MIESZKAŃCÓW GMINY WYRY”
Przedsięwzięcie w 85% było finansowane ze środków Unii Europejskiej , w 15 % ze środków budżetu państwa. Projekt skierowany był do mieszkańców Gminy Wyry. Wsparciem planowano objąć 220 osób. Ostatecznie w projekcie wzięło udział 222 uczestników. Podczas wszystkich działań podejmowanych w trakcie jego realizacji starano się osiągnąć następujące cele szczegółowe:
- Zachęcanie mieszkańców Gminy Wyry do zdobywania umiejętności i cech atrakcyjnych na rynku pracy.
- Podniesienie świadomości lokalnej ludności w zakresie kojarzenia edukacji z przyszłością.
- Zmiana stereotypowego postrzegania edukacji jako obowiązku, identyfikowanie edukacji z droga rozwoju osobistego.
- Wzrost motywacji mieszkańców Gminy Wyry w obszarze podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji.
- Podniesienie znajomości obsługi komputera osób bezrobotnych powyżej 45 roku życia.
Powyższe cele bezpośrednio wpłynęły na osiągnięcie celu głównego:
PODNIESIENIE ŚWIADOMOŚCI MIESZKAŃCÓW GMINY WYRY W ZAKRESIE KORZYŚCI PŁYNĄCYCH Z KSZTAŁCENIA, PODNOSZENIA SWOICH KWALIFIKACJI ORAZ STYMULOWANIA WŁASNEJ KREATYWNOŚCI
W styczniu 2010 roku odbyły się zajęcia dla 151 uczniów Zespołów Szkół w Wyrach i w Gostyni. Młodzież została podzielona na cztery grupy. Uczestnicy projektu wzięli udział w cyklu seminariów: „Uczymy się dla siebie”. Seminaria zostały przeprowadzone przez psychologa, pedagoga i doradcę zawodowego. Spotkanie z psychologiem – Panią Agnieszką Sitko, miało na celu poprawę umiejętności komunikacyjnych, poczucia własnej wartości, zwiększenie motywacji do podejmowania kształcenia szeroko rozumianego, podniesienie świadomości potrzeby bycia kreatywnym . Pedagog - Pani Katarzyna Ciepły, próbowała zmienić postrzeganie edukacji jako obowiązku, wzmacniała pojęcie edukacji jako wartości, która przynosi korzyści. Przekonywała, iż edukacja winna być kojarzona z rozwojem osobistym i przyszłością każdego człowieka. Pan Błażej Nowrot - doradca zawodowy zapoznał uczestników z wymogami kwalifikacyjnymi w zawodach atrakcyjnych na rynku pracy. Rozbudzał w słuchaczach chęć rozwijania zainteresowań, uzdolnień, umiejętności intelektualnych i artystycznych. Uczniowie mieli również okazję posłuchać pogadanki: „Mój zawód moim hobby”. Pani prowadząca zajęcia motywowała uczestników do wyboru kształcenia zgodnego z zainteresowaniami. Zwracała uwagę na korzyści płynące z powiązania pasji z pracą zawodową. Młodzież była zachęcana do rozwoju osobistego i kreatywności.
Następną grupą docelową projektu byli rodzice uczniów szkół podstawowych i gimnazjów zamieszkujący na terenie Gminy. W cyklu seminariów: „Uczymy się w każdym wieku” wzięło udział 51 osób z obydwu miejscowości. Podobnie jak młodzież, dorośli również spotkali się z psychologiem pedagogiem i doradcą zawodowym. Zajęcia odbyły się w obydwu Zespołach Szkół w kwietniu 2010 roku. Seminaria omawiały pojęcie edukacji w odniesieniu do dzieci, jak i rodziców.
Obydwie grupy uczestników projektu miały zapewnioną podczas zajęć usługę gastronomiczną.
Ostatnią grupą uczestników projektu były osoby chcące brać udział w kursie komputerowym. Zajęcia prowadzone były od marca do maja 2010 roku w Zespole Szkól w Gostyni w dwóch grupach: 10 i 11 osobowej. Obejmowały 32 godziny kursu podstaw obsługi komputera oraz 20 godzin kursu obsługi internetu.
Cała 21–osobowa grupa zakończyła udział w projekcie i otrzymała stosowne zaświadczenia. Uczestnicy zajęć komputerowych wyrazili chęć kontynuowania działań w tym zakresie. Dla niektórych osób było to pierwszorazowe zetknięcie się z praktyką pracy z komputerem. Osoby uczestniczące w zajęciach nabyły wiedzę , która ułatwi im życie zawodowe jak również osobiste. Wykorzystywanie umiejętności posługiwania się komputerem jest bowiem nieodzownym elementem dzisiejszej rzeczywistości.
Wszystkie działania podejmowane w projekcie miały za zadanie wygenerować następującą wartość dodaną:
OSIĄGNIĘCIE PRZEZ UCZESTNIKÓW PROJEKTU WYŻSZCH ASPIRACJI ŻYCIOWYCH POPRZEZ CHĘĆ ZMIANY SYTUACJI, PODJĘCIE KSZTAŁCENIA I ZDOBYWANIA NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI CELEM WYKORZYSTANIA ICH NA RYNKU PRACY
W ramach realizacji projektu został opracowany i wydany informator edukacyjny dla uczniów biorących udział w zajęciach.
Przez cały okres realizacji projektu prowadzona była akcja promocyjna. Wydano i rozmieszczono plakaty na terenie Gminy, rozdano materiały promocyjne w postaci ulotek i długopisów mieszkańcom Gminy, umieszczano informacje dotyczące projektu na stronach internetowych oraz w lokalnej prasie. Wymagania dotyczące wizualizacji zostały zastosowane również w korespondencji prowadzonej w sprawach projektu oraz wszystkich dokumentach związanych z projektem.
Rezultaty twarde projektu przedstawiają się następująco:
- Liczba osób biorących udział w projekcie - zakładane: 220 osiągnięte: 222
- Liczba odbytych seminariów, pogadanek - zakładane: 11 osiągnięte: 22
- Liczba wydanych informatorów edukacyjnych - zakładane: 150 osiągnięte: 150
- Przeprowadzone seminaria, pogadanki oraz zajęcia komputerowe przyczyniły się do osiągnięcia następujących rezultatów miękkich:
- zwiększenie umiejętności społecznych mieszkańców:wzrost pewności siebie, poprawa umiejętności komunikacyjnych itp.,
- wzbudzenie w mieszkańcach chęci rozwoju osobistego,
- zwiększenie motywacji do samokształcenia,
- podniesienie pozycji uczestników na rynku pracy.