KROK 2 – ePUAP
Co to jest ePUAP?
ePUAP to elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, która umożliwia obywatelom i przedsiębiorcom zakładanie na niej własnych kont i prowadzenie przez nie korespondencji z urzędami administracji publicznej. Urzędy administracji publicznej z kolei, publikują na platformie ePUAP elektroniczne formularze umożliwiające załatwianie spraw bez konieczności wizyty w urzędzie.
Jak korzystać z ePUAP-u?
Żeby skorzystać z platformy ePUAP, trzeba posiadać profil zaufany. Dowiedz się, jak to zrobić>> Następnie na stronie epuap.gov.pl należy wypełnić krótki formularz rejestracyjny i założyć konto.
Co załatwisz dzięki ePUAP?
- wyślesz pismo ogólne do podmiotu publicznego
- złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
- zgłosisz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego
- złożysz wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
- złożysz wniosek wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów
- złożysz zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie
- zgłosisz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
- załatwisz sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Kartę Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
- …i wiele, wiele innych!
ePUAP jest platformą, na której inne serwisy i rejestry udostępniają swoje usługi, wśród są m.in.:
- Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności PESEL
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK
- Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP
- Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej REGON
- Krajowy Rejestr Urzędowy Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT)