Jeśli chcesz złożyć wniosek o odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego i konta na ePUAP.
Jak złożyć wniosek?
- Wejdź na stronę epuap.gov.pl i zaloguj się na swoje konto poprzez profil zaufany.
- Wejdź na „Katalog spraw”.
- Wybierz „URZĄD GMINY WYRY” jako urząd, w którym chcesz załatwić sprawę.
- Kliknij „Pokaż sprawy wybranego urzędu”.
- Z katalogu spraw wybierz „Odpis Aktu Stanu Cywilnego” -> „Odpis urodzenia, małżeństwa oraz zgonu” -> „Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego”.
- Kliknij „Załatw sprawę”.
- Wybierz rodzaj aktu.
- Wpisz kod autoryzacyjny otrzymany za pomocą SMS.
- Wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać odpis aktu.
- Wybierz, jaki odpis aktu chcesz uzyskać.
- Wybierz, kogo dotyczy akt.
- Wypełnij wniosek. Wpisz dane i dołącz załączniki.
- Wybierz cel wydania odpisu (w niektórych sytuacjach wymagane będzie uzasadnienie).
- Jeśli opłata za odpis jest wymagana – wybierz sposób płatności.
- Sprawdź wniosek. Podpisz go elektronicznie w wybrany sposób: podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym (jeśli wybierzesz płatność online, ta opcja będzie niedostępna).
- Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i wysłany do urzędu – na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
- Odbierz odpis aktu w wybrany wcześniej sposób.
Uwaga! Odpis aktu stanu cywilnego przesłany na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym XML lub PDF. Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej formie. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.
Więcej e-usług na wyry.pl/e-urzad/.