Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które wkrótce znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej dowodów osobistych. W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
Wprowadzenie rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie nowego dowodu osobistego zostało zaplanowane na 7 listopada 2021 r. Oznacza to, że od poniedziałku, 8 listopada, w urzędach mieszkańcy będą mogli składać już wnioski o dokument tożsamości według nowych regulacji.
W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów nie będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.
Zgodnie z rozporządzeniem, obowiązkiem urzędników gminnych będzie pobieranie odcisków palców wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego czytnika. W przypadku gdy odcisk palca wskazującego jest nieczytelny lub osoba ubiegająca się o dowód nie ma tego palca, odcisk pobiera się kolejno z palca środkowego, serdecznego albo kciuka, w odniesieniu do każdej z dłoni. Jeżeli odciski wszystkich palców danej dłoni wykazują niską jakość, pobiera się odcisk palca danej dłoni, który ma najwyższą jakość.
W związku ze zmianami w wydawaniu dowodów osobistych – od 27 lipca nie ma już możliwości złożenia online wniosku o nowy dokument tożsamości. Można to zrobić tylko w urzędzie. Po wprowadzeniu nowych dokumentów – składanie online wniosku o dowód będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.
Zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Dokumenty z odciskami palców i podpisem właściciela miały być wydawane w Polsce od 2 sierpnia. Termin został jednak przesunięty z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców.