Nowa ustawa o zbiórkach publicznych

Z dniem 18 lipca 2014 weszła w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych. Zwiększa ona dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek.

Oto istota wprowadzanych zmian:

ˇ                Od 18 lipca 2014 r. nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne, które podlegały zgłoszeniu do wójta, burmistrza, prezydenta,

ˇ        Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie – ta druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.gov.pl.

ˇ        Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy - można będzie prowadzić od 18 lipca 2014 r. bez dodatkowych formalności.

ˇ        W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu zbiórki.gov.pl, i gdzie będą także publikowane sprawozdania.

ˇ        Od 18 lipca 2014 r. zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.

ˇ        Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach.

Ustawa jest opublikowana w Dzienniku Ustaw - zobacz tutaj.

Więcej informacji o:

  • nowych zasadach zbiórek -tutaj
  • pracach nad projektem nowej ustawy o zbiórkach - tutaj
  • zgodach na zbiórki ogólnopolskie, wydanych przez MAC - tutaj
  • tym, jak uzyskuje się bezpłatny podpis elektroniczny (profil zaufany) do kontaktów z administracją - tutaj

powrót