Nowe dowody osobiste już od 8 listopada

Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które wkrótce znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej dowodów osobistych. W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

Wprowadzenie rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie nowego dowodu osobistego zostało zaplanowane na 7 listopada 2021 r. Oznacza to, że od poniedziałku, 8 listopada, w urzędach mieszkańcy będą mogli składać już wnioski o dokument tożsamości według nowych regulacji.

W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów nie będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.

Zgodnie z rozporządzeniem, obowiązkiem urzędników gminnych będzie pobieranie odcisków palców wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego czytnika. W przypadku gdy odcisk palca wskazującego jest nieczytelny lub osoba ubiegająca się o dowód nie ma tego palca, odcisk pobiera się kolejno z palca środkowego, serdecznego albo kciuka, w odniesieniu do każdej z dłoni. Jeżeli odciski wszystkich palców danej dłoni wykazują niską jakość, pobiera się odcisk palca danej dłoni, który ma najwyższą jakość.

W związku ze zmianami w wydawaniu dowodów osobistych – od 27 lipca nie ma już możliwości złożenia online wniosku o nowy dokument tożsamości. Można to zrobić tylko w urzędzie. Po wprowadzeniu nowych dokumentów – składanie online wniosku o dowód będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.

Zmiany w dowodach osobistych to efekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Dokumenty z odciskami palców i podpisem właściciela miały być wydawane w Polsce od 2 sierpnia. Termin został jednak przesunięty z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców.

Tekst rozporządzenia>>

powrót

Kontakt z urzędem

 

Urząd Gminy Wyry


ul. Główna 133
43-175 Wyry
tel.: 32 32 56 800
fax: 32 32 56 809
e-mail: urzad@wyry.pl

Godziny urzędowania

 

  • Poniedziałek: 7:30 - 17:00

  • Wtorek: 7:30 - 15:30

  • Środa: 7:30 - 15:30

  • Czwartek: 7:30 - 15:30

  • Piątek: 7:30 - 14:00

Godziny otwarcia kasy

 

  • Poniedziałek: 8:00 - 14:00

  • Wtorek: 8:00 - 14:00

  • Środa: 8:00 - 14:00

  • Czwartek: 8:00 - 14:00

  • Piątek: 8:00 - 13:00

 

  • Konto bankowe:
    Bank Spółdzielczy Tychy
    Nr rachunku 81 8435 0004 0000 0000 6145 0001